FESTIVALIO GLOBĖJAS

Darius Varnas

Darius Varnas

Ukmergės rajono savivaldybės meras Darius Varnas

FESTIVALIO MECENATAS

BAC

GENERALINIS RĖMĖJAS

Stansefabrikken

RĖMĖJAI

UKMERGĖS HERBAS


LIETUVOS KULTUROS TARYBA

ŽŪB Egvila

PARTNERIAI

Ukmergės meno mokykla

INFORMACINIS RĖMĖJAS

LRT

Koncerte klasika suskambo perkusijos garsais

Kasmet Nepriklausomybės atkūrimo diena ir ateinantis pavasaris Ukmergėje pasitinkamas perkusijos garsais. Šiais metais perkusijos garsai festivalyje „Percussion Ukmergė 2020“ turėjo skambėti jau 16-ą kartą. Tačiau dėl kylančios koronaviruso pandemijos grėsmės festivalio nutarta nerengti. Liko tik du koncertai.

Pirmas koncertas surengtas Vilniuje, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos salėje. Čia skambėjo tiek žinomi, tiek rečiau skambantys muzikos kūriniai, o gerai žinoma V. A. Mocarto „Rondo Alla Turca“ suskambo perkusinės muzikos garsais.

Pradžioje nedrąsiai į koncertą besirinkę žiūrovai klausėsi pastovių festivalio dalyvių Pavelo Giunterio, Sigito Gailiaus, Andriaus Rekašiaus ir svečio Andriaus Puplauskio atliekamos muzikos bei svečių iš Latvijos „Perpetuum Ritmico“, jau grojusių festivalyje „Percussion Ukmergė“ 2018 metais, atliekamų įvairių autorių kūrinių. Pasibaigus koncertui žiūrovai jau bisavo stovėdami.

Kovo 11 dieną, po iškilmingo Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dienos minėjimo prie paminklo „Lituania Restituta“, ukmergiškiai ir miesto svečiai rinkosi Kultūros centre. Iškilmingame koncerte grojo Lietuvos kamerinis orkestras ir Guntars Freibergs iš Latvijos. Jiems dirigavo Guntis Kuzma (Latvija). Antroje koncerto dalyje buvo atlikta koncertinė programa „Drum&Brass | Giunter Percussion ir TRIMITAS“. Šioje koncerto dalyje žiūrovai plojo pučiamųjų instrumentų orkestrui „Trimitas“ (dirigentas Ugnius Vaiginis) ir perkusinės muzikos ansambliui „Giunter Percussion“, vadovaujamam Pavelo Giunterio.

Koncertus vedė muzikologas Darius Užkuraitis.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Pirmasis  pavasario  griaustinis

Nuo 2005 m. Ukmergėje vykstantis, jau tradicija tapęs tarptautinis perkusinės muzikos festivalis šiemet klausytojus pakvietė tik į vieną koncertą. Dėl koronaviruso, plintančio pasaulyje ir Lietuvoje, festivalio organizatoriai sutrumpino programą. Vietoj trijų dienų šventės surengtas vienas koncertas Ukmergėje, šiemet simboliškai sutapęs ir su Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo trisdešimtmečiu, ir vienas koncertas Vilniuje Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Per visus šešiolika įvykusių festivalių buvo organizuota 60 koncertų, 49  meistriškumo kursai, dalyvavo virš 850 muzikantų.
Koncertą pradėjo Lietuvos kamerinis orkestras, 1960 m. įkurtas profesoriaus Sauliaus Sondeckio. Tai daug gastroliuojantis orkestras, grojantis kartu su garsiais solistais, dirigentais ir chorais, įrašęs daugiau kaip šimtą įvairiausio repertuaro kompaktinių plokštelių, daug dėmesio  skiriantis tiek J. S. Bach, W. A. Mozart muzikai, tiek šiuolaikinių kompozitorių kūriniams. Koncerto metu orkestras atliko keturias kompozicijas, kurioms dirigavo dirigentas iš Latvijos Guntis Kuzma. Dirigentas dažnai dalyvauja įvairiuose muzikos projektuose ir yra šiuolaikinės muzikos gerbėjas. Pirmasis suskambo A.Mikoliūno kūrinys ,,Boružių piemuo“, skirtas styginiams ir didžiajam būgnui. Švelnią, skraidančių boružėlių muziką sustiprino magiški būgno garsai, kuriuos puikiai priderino perkusininkas A. Rekašius, Norvegijos muzikos akademijos magistras. Antrajame kūrinyje ,,Bangos“ audrino jūrą, kėlė bangas, kvietė perkūną  svečias iš Latvijos, perkusininkas Guntars Freibergs. Jis yra laimėjęs įvairių prizų tarptautiniuose mušamųjų instrumentų konkursuose, kartu su kolegomis sukūręs mušamųjų ansamblį ,,Perpetuum Ritmico“, aktyviai dalyvaujantis įvairiuose muzikos projektuose ir jau ne pirmą kartą sėkmingai pasirodantis Ukmergėje rengiamuose perkusijos festivaliuose. Orkestras savo pasirodymą baigė dviem kompozicijomis be mušamųjų, kur muzikantai atskleidė savo profesionalumą ir įžvalgumą, išpildydami visus dirigento užmojus.
Koncertą tęsė ,,Drum & Brass“, ,,Giunter Percussion“ ir ,,Trimitas“. Tai buvo turtingas mušamųjų ir pučiamųjų instrumentų sąskambių derinys. ,,Giunter Percussion“ – tai  kolektyvas, gyvuojantis jau 24 metus ir grojantis įvairią muziką: džiazą, klasiką, liaudies, modernią. Po pirmųjų pučiamųjų orkestro garsų M. Ford kūrinyje ,,Stubernic Fantasy“ pasigirdo švelnūs marimbos garsai, kurie mus akimirksniu nukėlė į Lotynų Amerikos šalis. Kūrinyje puikiai skambėjo ir kiti mušamieji instrumentai: timpanai, ksilofonas, kongas, trikamis. Buvo galima pajausti kompozitoriaus energiją, išradingumą ir beribę fantaziją. Staigmenų, netikėtumų pasaulis atsivėrė klausanti kinematografiško R. Gillingham  ,,Concertino for 4 Percussion&Ensemble“. Šį kūrinį galima būtų tapatinti su J. Wiliams muzika kino filmui ,,Vienas namuose“. Tai muzika, dvelkianti paslaptimi, kelianti baimę, nuteikianti laukti kažko netikėto. N. Daughtrey kompozicijoje ,,Black Rainbow“ ekspresyviai atsiskleidė pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų spalvingumas. Tai mistiška mėnulio vaivorykštė, kuri pasirodo tamsoje, o kūrinio temos susijusios su atskiromis vaivorykštės spalvomis. Nors didelis vaidmuo teko pučiamiesiems instrumentams, bet mušamieji instrumentai čia irgi puikiai derėjo. Marimbos garsai suteikė kūriniui kosmoso ir visatos begalybės. Paskutinis nuskambėjęs kūrinys, L. Rimšos ,,March & Drum“, buvo specialiai sukurtas ,,Giunter Percussion ir Trimitas“. Išgirdome intriguojantį projektą, kuriame įsipynė tradicinio džiazo elementai, išradingai solo partiją mušamaisiais atliko mušamųjų ansamblio vadovas P. Giunter.
Nors šių metų festivalis sutrumpėjo ir būgnai negalėjo griaudėti Ukmergėje tris dienas, aš tikiu, kad šio koncerto metu ukmergiškiai ir svečiai išgirdo pirmąjį griaustinį, pranašaujantį pavasarį.

Tekstą  parašė Indrė Bareikytė